Fra opkast til kolik -sikke en start på ugen!

Posted on Updated on

IMG_2714

Omg, -her troede jeg lige, at jeg skulle gå og hygge mig, på min forældreorlov på min yngste datter. Bage sunde speltboller og juice lækre juicer til ungerne kom hjem fra skole, ride om formiddagen på min hest ellers lave hvad jeg nu synes til ungerne kom hjem.

Men nope, – mandag morgen hører vi inde fra børneværelset Bjarke, der er syg og kaster op på gulvet. Pyh han var syg og lå på sofaen hele dagen, den stakkels dreng. Han er heldigvis rask igen.

I går kunne jeg så mærke, jeg selv var ved at banke en feber op og i morges var jeg bare sløj. Ikke godt, når vi nu skulle på HHX til infomøde omkring min store søn her til aften. Så jeg tænkte, at jeg hellere må tage den med ro i dag, så jeg kunne være frisk til i aften. To minutter efter ringer ejeren af den stald, hvor min Dansk varmblod står opstaldet, at Roxy er syg og højst sandsynlig har kolik.

Argh, -en ulykke kommer sjældent alene!! Så mig i tøjet og ud til hyppen. Til at starte med troede vi, at den kunne klares med en let longering og en gang meget tynd mash. Skal lige hilse og sige, at det absolut ikke er sjovt at longere en hest, når man selv har kvalme. Men man går jo langt for sine børn og krikker!!

IMG_2701

Og hvor havde hun ondt og så smertepåvirket ud i øjnene.

IMG_2704

Men hun kom da af med en lille pærer. Os hestefolk kan blive enormt glade for en hestepærer, når hyppen har kolik. Herefter troede vi så, at den hellige grav var velbevaret for nu, så jeg satte hende tilbage i boksen. Efter lidt tid lagde hun sig ned og kiggede forundret mod sin mave, hvorefter jeg jo var klar over, at den stadig var gal. Så på med tovet og ud i ridehuset igen, hvor hun ville smide sig. Så grædende fik jeg ringet til dyrelægen, der heldigvis kom ret hurtigt.

IMG_2712

Så sådan så hun ud, efter dyrelægen havde haft slanger igennem næsen på hende med olie i og givet hende smertestillende og medicin. På billedet står hun pg tripper på morfin og har det bestemt ikke godt. Efter hun vågnede lidt op igen, gik vi med hende igen i ridehuset. Min mand var kommet derud, da han kunne køre tidligt fra arbejde. Roxy var blevet lidt friskere i øjnene at se på men træt.

Efter en halv times trasken rundt kom hun på stald og i en boks med spåner istedet for halm. I skrivende stund ved vi faktisk ikke om hun er rask endnu. Men aftalen med ejeren af stalden er, at hun ringer/smser mig med nyt. -Og intet nyt er forhåbentligt godt nyt.Vil dog køre derud igen og tjekke op på hende, når vi har spist.

At have hest kan være både dyrt og nervepirrende!! -Og vores infomøde på HHX i Aalborg måtte desværre aflyses her til aften.

Leave a Reply

