Rosinbrød´s nostalgi og jordbærtærte en efterårsferiedag

Posted on Updated on

Der er efterårsferie lige nu og vi har knoklet med at lave børneværelser, som vi ikke er færdige med endnu.

Lige pludselig har jeg fået lyst til Rosinbrød. Jeg tror ikke, jeg har smagt et Rosinbrød, siden jeg boede hjemme og min mor ind imellem købte et på vej hjem fra arbejde, som vi så hyggede med hende, min søster og jeg, når vi kom hjem fra skole. Det var hyggelige stunder, hvor vi talte med vores mor om alt muligt mellem himmel og jord, imens vi spiste Rosinbrød. Min mor bagte dem dog aldrig selv, da hun egentlig ikke var så glad for at bage. Jeg husker dog, hendes chokoladekage som hun altid bagte til klassens time og fødselsdage i skolen. Den må jeg prøve en anden gang. Men hun var enormt dygtig til at lave mad, da hun stadig kunne det. Min mor er i dag 70 år og har galoperende Alzheimers og bor på plejehjem i Aalborg.

Nu har jeg så googlet en opskrift på Rosinbrød og fandt en på Hjemmets” hjemmeside, som jeg vil prøve at lave og måske det kan vække et lille strejf af minder fra en svunden tid med hyggelige stunder med min kære mor.

Opskrift kan du finde her:

http://www.hjemmet.dk/Mad/Rosinbrod-og-boller/opskrift-1093

Jeg havde dog ingen fløde, så brugte to dl. øko sødmælk istedet.

IMG_2760

IMG_2759

IMG_2767

Hævetid  ca. 1 time:o) Efterhæver ca. 1 time. Jeg har valgt at bruge resterne af mine mandler, som jeg hakkede og strøede over brødet sammen med perlesukkeren. Jeg flettede ikke brødet men “lagde det sammen” og skar mønstre i med en kniv.

Jordbærtærte:

IMG_2761IMG_2762IMG_2765IMG_2766

Den rå tærtebund: http://www.udeoghjemme.dk/opskrifter/soedt/kager/baertaerte-med-mandelmel

Jeg havde ikke så mange kikærter til at lægge ovenpå bagepapiret på tærten imens den forbagte i ovnen men lidt har vel også ret? :0)

Jeg har valgt, at lave fyldet lidt anderledes end i opskriften, da jeg ikke havde mere mandelmel og desuden er jeg vild med chokolade. så jeg hakkede en plade lækker mørk øko kogechokolade groft og lagde det på den forbagte tærtebund. Herefter blandede jeg efter fremgangsmåden sukker og smør men tilsatte de sølle rester havregryn, vi havde og en god teskefuld ægte vanillesukker fra urtekram. Jordbærrene blev lagt ovenpå chokoladen og havregrynsdejen fordelt så godt jeg kunne ovenpå. Der måtte gerne være lidt mere af det, men var også løbet tør for havregryn.

Den færdigbagte jordbærtærte, står til afkøling.tilbehør: en godøkologisk skyr blandet op med ægte vanillesukker og lidt limesaft. Du kan selvfølgelig både bruge cremefriche, flødeskum eller vanilleis til tærten, hvis du hellere vil det.

Rosinbrødet og Jordbærtærten vagte glæde for to sultne børn efter en tur til rideundervisning på den lokale rideskole og for min sultne mand, der har stået nede i stalden og afsyret og pudset et skrivebord, vi har købt til Bjarkes værelse.
IMG_2768
IMG_2770IMG_2774

Hygge og lidt nostalgiske minder i stuen :O) Rosinbrødet blev godt og vakte for mig lidt nostalgiske minder om min mor fra en svunden tid. Næste gang tror jeg dog, jeg lader det hæve i lidt længere tid.

P.S : Jeg bruger kun økologiske produkter, da det er en principsag for mig ift. miljø, bærerdygtighed og sundhed for mine børn. Jeg er dog klar over, at med al den sukker, smør, mælk osv., der er i et Rosinbrødet og tærten, ja, så er det ikke ligefrem sundt. Men igen, så er det et bedre alternativ, efter min mening, end konventionelle produkter, da økologiske ikke indeholder pesticiderester osv.

Leave a Reply

