Mandag morgen og barns 1. sygedag

Posted on Updated on

Min søn Bjarke bankede lige en feber og forkølelse op i løbet af aftenen i går, så i da må jeg blive hjemme og passe ham, da min mand ikke har mulighed for at tage barns 1. sygedag i dag.

Så Bjarke skal bare ligge i sofaen og se tegnefilm i dag med morgenmad og te.

Vil lige fortælle om mit morgen ritual, som jeg gør hver morgen inden jeg gør ret meget andet 🙂 Jeg er ret forkælet af min mand 🙂 så hver morgen laver han en te til mig på et godt stykke presset økologisk ingefær og en skive økologisk citron, der hældes over med kogt tempereret vand. Du kan evt. tilføre Stevia, hvis du gerne vil tage dette ritual op men gerne vil have drikken lidt sødere. Denne drik er super sund og udrensende. Vi drikker den troligt hver morgen inden noget andet kommer indenbords. Den tager ikke lang tid at lave og kan laves samtidig med man laver kaffe o.lign.

Skøn dejlig morgenbooster. Om du er til økologi eller ej, bør denne drik laves på økologiske råvarer, da ikke økologiske citroner er overfladebehandlet.

 

Forslag til en god og sund morgenmad til dig og/eller dit barn.

En kop grøn økologisk te med økologisk koldpresset kokosolie. Bjarke fik dog lidt honning i men det vil jeg ikke putte i min egen. Kokosolie har en gavnlig effekt på så mange punkter i kroppen. Den største grund til, jeg tilsætter kokosolie i teen og også i andre retter m.m. er pga. kokosoliens gavnlige effekt på hjernen. Min mor har jo Alzheimers og kan kokosolien være medvirkende sammen med en i øvrigt aktiv og sund livsstil til at reducere risikoen for alzheimers, ja så gør jeg det.

Man skal bare huske, at det er med kokosolie som med andre olier at de skal doseres med måde, da det jo er et fedtstof. Kroppen og hjernen skal have fedtstoffer men selvfølgelig med måde og efter livsstil og aktivitetsniveau.

Morgenmad: En portion skyr med nødder/mandler, div. tørrede frugter, øko musli uden sukker i, bygflager, stødt ægte kanel, evt. lidt gurkemeje og Bjarke fik lidt honning på sin. Honningen kan erstattes af agavesirup eller evt. Stevia. Jeg tilføjer ikke ekstra sukker til min egen morgenmad og selvom der er gode sporstoffer mv., i nødder og tørrede frugter skal de også doseres med måde. Man kan jo selvfølgelig også tilføre lidt frisk frugt eller bær. Jeg tilsætter altid lidt gurkemeje, hampefrø og chiafrø til vores morgenmad grundet sundheden i disse.

Imens Bjarke ser tegnefilm i sofaen, kan jeg få lavet lidt af de praktiske ting, jeg ellers må vente med, til jeg får fri.

Jeg har desuden lige rørt en Pizzabolledej sammen. Pizzabollerne er min egen opskrift men du er velkommen til at bruge den og eller udvikle på den.

Rikkes Pizzaboller:

50 gr. gær

500gr mel

ca. to spsk olivenolie

2 dl. skyr

ca. 2 dl. vand

1 lille skefuld sukker til at kickstarte gæren

1 pose revet ost efter smag

1 pakke skinketern fra fritgående eller økologiske grise. Disse kan dog erstattes med kyllingepølser skåret i små stykker, hvis man ikke bryder sig om skinketern.

gurkemeje efter behov. -Kan udelades.

Oregano efter behov og smag.

Evt. et fed presset hvidløg. -Kan også udelades.

Metode: Smuldr gæren i en skål med sukkeret. Tilsæt skyr, olivenolie og vandet til gæren er opløst. Herefter tilsættes skinke, ost, oregano og gurkemeje. Tilsæt melet lidt efter lidt til dejen er samlet. Bemærk, jeg har ikke tilsat ekstra salt til opskriften, da der er meget salt i skinken.

Lad pizzabollerne hæve en god times tid. Form bollerne og placer dem på en bageplade. Lad dem efterhæve ca. 20 min.

Pizzabollerne bages ca. 10-15 min. ved 200gr i en forvarmet oven.

IMG_2978

Tror jeg vil have en ny ovn, da den jeg har ikke varmer jævnt men bollerne er i hvert fald færdige. De kan fryses ned, når de er kølet af. Hvis du påtænker at bruge dem indenfor et par dage, bør de opbevares i køleskabet grundet skinken og osten, der er deri.

Pizzabollerne er ikke umiddelbart særlig sunde, -heller ikke selvom de bliver bagt af økologiske råvarer. Jeg tilstræber dog altid at bruge økologiske varer af hensyn til miljø, dyrevelfærd og reducering af pesticider mv. Jeg mener dog, at en pizzabolle i madpakken sammen med masser af gnavegrønt, frugt og evt. et stykke groft brød kan være ok ind imellem. Du kan også som alternativ vælge lidt grovere melsorter, såsom grov speltmel el.a. Vær bare opmærksom på, at bruger du meget grove melsorter, skal der tilføres ekstra væske ellers kan bollerne blive meget tørre og desuden bliver de heller ikke så spændende for børnene.

Men de her pizzaboller er et hit hos mine børn og de spiser gerne agurke, gullerods og selleristænger, tomater m.m. til 🙂

Pizzabollerne kan bruges til børnefødselsdage og til madpakkerne.

Forslag til madpakke:

Nedenstående er anrettet til min søn på en tallerken men kan sagtens pakkes lækkert i en madkasse. Bare sørg for, at holde hytteosten for sig (denne kan erstattes med guacamole, humus, pesto el.a) , grøntsager for sig og bollen og de tørrede frugter for sig. Du kan putte hytteosten i en lille bøtte, der kan være i madkassen og lægge en teske ved.

Jeg synes det er  rart, hvis jeg kan putte så mange småtterier som f.eks. mandler, dadlerne osv. i små bøtter i madkassen, da det er rarest for barnet.

Tips: Du kan fylde en drikkedunk 1/4 op med vand om aftenen og sætte den i fryseren. Om morgenen fylder du den helt op med koldt vand og tilsæt evt. citron, mynte el.a dit barn kan lide og han/hun har koldt frisk vand hele skoledagen. Vær obs. på, at vandflasken kan tåle frost.

IMG_2980

På tallerkenen: Hytteost med peber og gurkemeje, selleri, gulerod, 2 små cherrytomater, agurk og en pizzabolle. Det lidt søde; 1/2 mandarin, 2 dadler og 1 figen skåret over. Frisk koldt vand med økologisk citronskiver i.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s