En datters kærlighed

Posted on Updated on

Jeg var ude ved min mor i går eftermiddags efter arbejde på plejehjemmet. Hun lå i sin seng, som hun ofte gør, når jeg kommer derud. Hun er dog stadig mobil og kan også stadig tale. Men hun forsvinder mere og mere, synes jeg.

Hendes humør var egentligt ok. Hun har ellers været meget grådlabil, depressiv og ikke forstået, hvorfor hun skulle være der.

Jeg sad på sengen ved siden af hende og holdt hende i hånden. Hendes hud er blevet pergamenttyndt og hun er i det hele taget meget meget tynd og når jeg holder hende i hånden, er det som om, jeg ikke tør klemme for hårdt fat, da jeg er bange for at knække de skrøbelige knogler. Hun går selvfølgelig ikke i stykker ved et lille klem men hun virker så sart og skrøbelig nu, -også fysisk.

Jeg ville sådan ønske, hun kunne gøres rask og nyde livet og sine børnebørn. Min mor har arbejdet hele sit liv på døgninstitutioner og taget sig af andre mennesker også ender hun her. Livet er simpelthen ikke retfærdigt og det gør frygtelig ondt i hjertet, at se den lille kvinde ligge der. Lille, bange og forvirret er hun blevet. Men der er noget mærkeligt smukt over denne i øvrigt forfærdelige forsvindings proces. Det er som om, hun fremstår mere autentisk på en sær måde. Ikke at hun ikke også var ægte førhen men da var hun som os andre jo meget selvbevidst, kunne tage beslutninger, handle, arbejde osv. Alt det er væk og det er som om, hendes sjæl titter frem igennem den efterhånden pergamentstynde krop.

Men pyh, det er en ubeskrivelig smerte samtidig med, at være vidne til. Havde jeg fjender, ville jeg aldrig ønske dette for dem eller nogen anden. Det at vandre ved siden af hende igennem denne tid, er ubeskrivelig hårdt, da man som datter og pårørende står magtesløs overfor sygdommen og den forsvindingsprocess hun gennemgår.

Min søster og jeg, har prøvet at booste hende med sunde smoothies med masser af kokosolie, avokadoer, div. vitamine, olier, sporstoffer mv. i. Om det har haft en virkning, kan jo være svær at sige men vores erfaring er, at hun virkede gladere og mere energifyldt i de perioder, hvor hun spiste dem. Det er dog blevet sværere at få hende til at spise, hvilket også er en del af sygdommen.

Lær lidt om kokosolie og Alzheimers her:

Man værdsætter pludselig en kær pårørende, når man mister dem.

Min elskede mor er jo ved at forsvinde og det paradoksale er, at pludselig går det smerteligt op for en, hvad det er, man er ved at miste, når det for alvor er for sent. Vi har selvfølgelig vidst længe, at hun er syg og at hun ikke kan blive rask. Men jeg tror aldrig, jeg vænner mig til, at min mors skæbne skulle blive Alzheimers.

Jeg kan nu være med i den flok af mennesker, der sige til andre, husk at værdsætte dine kære imens du har dem. Tag dem ikke for givet men elsk og ær dem hver dag. Vi ønsker jo alle at elske og ære vore kære men jeg tror først, man for alvor forstår vigtigheden af dette, når man står med et menneske man har kær, der er gået bort, meget syg eller døende.

_MG_6133
Min mors ring, som hun fik af min far, da jeg blev født. Den ligger på hendes ynglingssten.

Billedet er af min mors ring, som hun fik af min far, da jeg blev født. Han havde købt den i dyre domme hos Juveler jørgen i Aalborg og gav hende den i barselsgave. Jeg husker, hun brugte den rigtig meget igennem hele min barndom og op til nu. Min mor elsker sten og har altid nydt at samle sten, når hun var på ture, på Færøerne, rejser mm. Stenen fandt hun vist ved Bulbjerg engang, siger min far og den har været i deres hjem stort set altid.

Min far har givet mig stenen og ringen efter min mor er kommet på plejehjem. Jeg har haft ringen med ud til hende, da hun var lidt mere frisk, end hun er i dag, da jeg ønskede hendes tilladelse til at få den. Jeg spurgte hende dengang, om jeg måtte gå med den og det sagde hun ja til. Den er meget dyrebar for mig, grundet det er hendes. Jeg har dog stadig svært ved at gå med den, da der er mange følelser forbundet med den ring. For mig er den blevet et symbol på min kærlighed til min mor og derfor passer jeg meget godt på den.

Lidt viden om Alzheimers: 

Du kan læse lidt mere om sygdommen på nedenstående links:

Link 1:   Lidt info fra Youtube

Link 2: Lidt info fra Youtube

Link 3: Alzheimersforeningen

Link 4: Lidt info om kokosolie og Alzheimers

Forebyggelse af Alzheimers:

Der er ingen kur imod Alzheimers, når man først får sygdommen. Men vi kan alle forebygge igennem forskellige tiltag i livet. Der er dog ingen garanti i livet om, at holde samtlige sygdomme fra livet.

En sund og varieret kost er godt for os alle. Grønt, frugt, sunde olier såsom kokosolie, fisk mv. en aktiv hverdag med et meningsfyldt arbejde, der gør dig glad, sunde fritidsaktiviteter og et sundt netværk. Masser af nærvær og kærlighed til de mennesker og evt. dyr, som betyder noget for dig. Kognitive nye tiltag igennem hele livet. F.eks. lær et nyt sprog, læs bøger, udfordr dig selv med nye fritidsaktiviteter m.m. Reducer stress og bekymringer igennem gåture i naturen, mindfulness, dyrk yoga, træk vejret korrekt, mediter eller andet der nu passer ind i dit liv og i dine interesser.

Generelt: Find mening og glæde ved livet. Nyd det og vær taknemmelig for det, du nu har fået på trods af, at vi ind imellem møder modgang i det. Elsk dig selv og dine kære og vær opmærksom på, at reducere stress og bekymringer og i det hele taget reducer bekymringer om, om du selv skulle få Alzheimers. Lev livet nu og tænk at uanset hvad, så er der ingen garantier givet i livet. Kun at du har fået det og på et tidspunkt er vi her ikke mere.

Dette lyder sikkert nemmere end gjort men tænk, at livet også er en process og ønsker vi at ændre på noget, så gør det stille og roligt og vis venlighed mod dig selv.

Leave a Reply

