Bagværk

Posted on Updated on

Græsk landbrød: (økologiske ingredienser)

Det er godt nok længe siden, jeg har bagt et Græsk landbrød men det gjorde jeg her til morgen.

Opskrift: 1 stk

1/2 dl lunkent vand

50 gr. gær

1/2 L. Yoghurt natural. Jeg bruger skyr

2 spsk. god olivenolie

1 spsk. salt

ca. 850 gr. hvedemel

Drys: Mel

Metode: Rør vand og gær sammen. Tilsæt skyr, olie, salt og ca. halvdelen af melet.  Ælt dejen med resten af melet til den bliver smidig. Stilles lunt til hævning i mindst en time. Form er stort brød på en plade med bagepapir og rids det. Efterhæver ca. 30 min.

Drys brødet med lidt mel.

Bages ca. 50 min. ved 200 gr.

Tips: For et smule sundere brød kan du bruge speltmel, en anden grovere mel eller tilføre lidt kerner, squash, gulerødder el.a.

Vær obs på, at bruger du glutenfri mel, så hæver brødet ikke så meget som alm. mel.

 

Leave a Reply

